تکنیک خواندن کلمات جدید درس
با سلام خدمت همکاران گرامی
آیا تا حالا شده که دانش آموزانتان نتوانند به راحتی کلمه ی
جدیدی را بخوانند ؟
در مورد خواندن واژه ی جدید در پایه ی اول باید مسایلی
را مد نظر داشته باشیم.
اولین مورد اینه که ما قرار نیست تمامی واژگان خارج از کتاب را وارد
مغز دانش آموز پایه ی اولی کنیم . هر دو کتاب فارسی آن قدر واژه دارند
که دیگه نیازی نیست ما هرنشانه ای را که تدریس می کنیم همراه با
آن انبوهی از کلمات جدید و عجیب و غریب را به او یاد دهیم .
با این همه وقتی که دانش آموز نشانه ای را فرا گرفت انتظار داریم
آن را فقط در تعداد محدودی کلمه به کار بندد.
اما برای آموزش واژه های خارج از کتاب و حتی بعضی کلمات خود کتاب
همه ی دانش آموزان به صورت موازی و با هم آن واژگان را فرا نخواهند گرفت .
مثلا ما انتظار
داریم پس از آموزش نشانه ی( مـ م ) دانش آموز بتواند
واژه ی ( داماد ) را بخواند . به نظر ما این واژه ی آسانیست که
دانش آموز برای بار اول باید در یک چشم به هم زدن آن را بخواند !!!
در صورتی که اصلا این طور نیست . در یک کلاس عادی شاید
به تعداد انگشت شمار با صدا کشی بتوانند برای بار اول آن را بخوانند .
پس چاره چیست ؟
آها !!!
بهترین و کارآمدترین روش برای آموزش کلمات جدید، ترکیب کردن
صامت و مصوت و نیز مصوت با صامت است.
دانش آموز ما خیلی راحت می تواند هجا ها و
کلماتی مانند دا ، ما ، بام ، دام ، داد و ... را بخواند اما وقتی مثلا
کلمه ی داماد را روی تخته سیاه یا سفید !!! می نویسیم هاج و واج می شود .
دانش آموز باید بداند که این کلمه چیزی غیر از همان هجاها نیست .
روش پیشنهادی :
ابتدا روی تابلو بنویسید ( دا ) و به آن اشاره کرده با هم آن را بخوانند
و چند بار تکرار کنند. بعد در جلوی آن و با فاصله ی کمی دورتر بنویسید ( ما )
و آن را نیز چند بار و با صدای بلند بخوانند . حالا بعد از ( ما ) بنویسید( د )
تا شود ( ماد ) و آن را نیز بخوانند و روی ( د ) تأکید کنید .حالا دوباره اشاره
به ( دا ) کنید تا آن را بخوانند و اشاره به ( ماد ) و آن را هم بخوانند و
همین کار را تکرار کنید و سرعت انتقال از ( دا ) به ( ماد ) را بیشتر کنید .
شک نکنید حداقل 70 % دانش آموزا ن می خوانند ( داماد ) و با چه
شور و شعفی !!! توضیح دهید که بله درست است (داماد) و حالا ( ماد )
را در کنار ( دا ) بنویسید .و راحت می توانند آن را بخوانند و صد البته برای
پایه ی اول تمرین و تکرار و تمرین و تکرار . خودم این کار را با نشانه هایی
که از مقوا درست کردم و پشت آن را آهن ربا چسباندم و روی وایت برد
می چسبانم . هر بخش را دور می کنم نزدیک می کنم و این کار را
ادامه می دهم . دانش آموز باید بداند این کلمه ی جدید چیزی نیست
به جز همین بخش هایی که می خواند و می نویسد . پس بخش کردن
که همان ترکیب صامت و مصوت است راهکار اصلی است ولی ممکنه
روش ها تفاوت داشته باشه.
جدول صامت و مصوت را خیلی جدی بگیرید . ( روی وبلاگ گذاشتم )
همان طور که عرض شد تکرار و تمرین بسیار اهمیت دارد و راهکار اصلیست.
در وبلاگ برای هر چند نشانه یک متن روخوانی قرار دادم تا دانش آموزان
در کلاس و خانه از روی آن روخوانی کنند . ساعتی از وقت کلاستان را فقط
اختصاص به روخوانی از روی این برگه ها کنید .
شاد ، تندرست و عاقبت به خیر باشید .
اگر مفید بود التماس دعا اگه هم نه که ببخشید
من آن غریبه ی دیروز ، آشنای امروز و فراموش شده ی فردایم . در آشنایی امروز مطالبی می نویسم و عکس هایی قرار می دهم تا در فراموشی فردا یادم کنید .