X
تبلیغات
مدرسه ـ نمونه سوالات پایه ی اول ابتدایی

مدرسه ـ نمونه سوالات پایه ی اول ابتدایی
مدرسه ی شهید فهمیده برازجان ـ دانلود نمونه سوالات ابتدایی
لینک دوستان

با سلام و عرض ادب و احترام
از دوستان ، همکاران و وبلاگ نویسانی که نیت آن ها زکات علم و نشر آنست ، خواهشمند است  لینک آزمون ها و مطالب این وبلاگ را تغییر ندهند چرا که با لینک فعلی هم می توان نشر دانش کرد!
بدیهیست هرگونه دستکاری در آزمون ها یا تغییر لینک ، مورد رضایت خدای بزرگ و اینجانب نخواهد بود .
با سپاس از شما



عکس تقدیمی هفته
[ دوشنبه ششم شهریور 1391 ] [ 0:18 قبل از ظهر ] [ یه غریبه ]

    ساختار شناختی و دانش آموزان

    این  سوال که آموزش ریاضیات چه تأثیری روی شخصیت فکری و منش های حل مسئله و شیوه های یادگیری  دانش آموزان می گذارد به ساختار شناختی آنان مربوط می شود.

   ذهن دانش آموزان همچون گل های رنگارنگی که از یک آب و خاک و خورشید بهره گرفته اند، امّا با یکدیگر در رنگ و بو تفاوت دارند که در برابر نظام آموزشی یکسان  مهارت های مختلف و ثمرات گوناگونی را نتیجه  می‌دهند. با این تنوع زمینه های  یادگیری  دانش آموزان را می توان در سبک های یادگیری و در ساختار انسان شناختی آنها  خلاصه کرد.


مسلماً پیشینه فکری و مهارت هایی که در ذهن دانش آموزان ثبت شده اجازه نمی دهد آن ها در مواجهه با نظام یکسانی که در پیش رو دارند ساختارهای شناختی یکسانی را داشته باشند .

     این تنوع ساختارهای شناختی که تحت تربیت نظام آموزشی یکسانی بوده اند نه تنها نا خواسته

نیست بلکه مورد تأیید است .

سبک های شناختی

        در باب تنوع سبک های یادگیری و تفکر وشناخت دانش آموزان تئوری های گوناگونی وجود دارد ،یکی از تئوری های رفتار گرا یانه را که ملموس تر است را بر می گزینیم .

       مجاری شناخت حسی دانش آموزان به پنج حس محدود می شودکه از میان آن ها حس بینایی ، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حس ها غلبه دارند.

حس بینایی مبنای تفکّر تصویری و حس شنوایی مبنای تفکّر کلامی وحس لامسه مبنای تفکّر دست ورزی و ساختنی را پایه ریزی  می کنند این طور نیست که تفکر کلامی ، تصویری و دست ورزی ذهن دانش آموزان را به طور یکسان درگیر کنند . هر چند مهارت های تفکر دانش آموزان طیفی بین سه مهارت تفکر است امّا معمولاًدر دانش آموزان یکی از این سه سبک یادگیری بر دیگران غلبه دارد .

     این سه مهارت تفکّر سه سبک یادگیری کلامی ،

تصویری و دست ورزی را به دست  می دهند. البته به ندرت ممکن است در دانش آموزی دو یا حتی هر سه سبک غلبه داشته باشند .

سبک یادگیری کلامی

       در دانش آموزان کلامی ساختار نمادین کلام نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کند. اینان کسانی هستند که وقتی فکر می کنند به زبان کلمات و جملات با خود حرف می زنند و  می توانند افکار خود را مستقیماً روی کاغذ بیاورند . استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جز به جز درک می کنند و چون مراحل اثبات به پایان می رسد مراحل درک ریاضی آنان خاتمه می یابد. ایشان از جز به سمت درک کل حرکت می کنند و معمولاً تئوری‌های آنان در چگونگی همنشینی جزئیات بسیار قوی است امّا در همبستگی مبانی وساختار های کلی ضعیف می باشند . درک ایشان از تاریخ نیز ازجز به کل است و بسیاری از تحوّلات بسیار کُند  اجتماعی ، برایشان قابل درک نیست. در برابر آن ، اجزاء مؤثر در وقوع یک صحنه تاریخی برایشان بسیار سهل است . 

       سبک یادگیری تصویری

     در دانش آموزان تصویری شهود و تصویر سازی نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کنند. وقتی این دانش آموزان به تفکّر می پردازند ، روند تفکّر به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن ها پیش     می رود و بازنویسی روند تفکّر برای ایشان نیاز به زحمت مضاعف دارد. حتّی برخی از ایشان از به کلام در آوردن روند تفکّر خود عاجز و ناتوانند امّا می توانند به خوبی آن را به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن ها بیان کنند. استدلال ریاضی توسط ایشان به صورتی کلی و مانند نگاه کردن به اجزای یک تابلو به طور سر تا سری ادراک می شود. در واقع از درک کل به سوی درک جزئیات حرکت  می کنند و معمولاً تئوری های آنان در ساختار و مبانی دقیق است امّا در همنشینی و برقراری رابطه بین اجزا ضعیف عمل می نمایند. 

    درک ایشان از تاریخ نیز از کل به جز است و برعکس دانش آموزان کلامی در ادراک تحوّلات اجتماعی توانا هستند . تفکّر شهودی و تجربه نقطه قوّت ایشان است.

سبک دست ورزی

          در دانش آموزان دست ورز که ساختار گرا هستند، باز سازی ساختارها و دست و فکرشان نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کند. ایشان با به کار بردن    ابزار ها و ساختن اشکال و باز سازی ذهنی ساختارها در ذهن خود مفاهیم را یاد  می گیرند و مهارت ها را کسب می کنند. استدلال ریاضی را تا وقتی خودشان باز سازی نکنند، نمی فهمند و تاریخ را نیز باید به زبان ذهن خود باز سازی کنند تا بتوانند از آن درس یاد بگیرند . بسیاری از صنعت گران و مخترعین زیر چتر این نوع مهارت یادگیری و تفکّر قرار می گیرند.

منبع : http://gae6.persianblog.ir//


[ سه شنبه هفتم شهریور 1391 ] [ 8:14 قبل از ظهر ] [ یه غریبه ]

اراده !!!

[ یکشنبه پنجم شهریور 1391 ] [ 12:59 بعد از ظهر ] [ یه غریبه ]

بدون شرح !!!


[ شنبه چهارم شهریور 1391 ] [ 11:44 بعد از ظهر ] [ یه غریبه ]
اشرف مخلوقات که انسان باشد دارای استعدادها و ظرفیت های بسیاریست که گاها توسط خود فرد نیز ناشناخته و کشف نشده می ماند.

هر انسانی در آن ، دارای استعدادها و هوش هایی هست که اگر کشف شوند می تواند بدرستی از آن ها استفاده نماید و هیچ وقت احساسی پوچی ننماید.

برای معلم شناخت همه ی دانش آموزان کلاس با ویژگی های متفاوت کار آسانی نیست . در ادامه ویژگی ها و مشخصه های انواع هوش را تقدیم می کنم باشد که شناخت بهتری از خصوصیات دانش آموزان و حتی خود بدست بیاوریم

هوش کلامی ، زبانی verbal / linguistic intelligence

 

الف – مشخصه ها و مولفه های این هوش :

 

دانش آموزانی که این هوش درآن ها مسلط است  از مهارت شنیداری بالایی برخوردارند.

2- کلمه ها را چه درگفتار و چه در نوشتار هم از نظر معنایی و هم ازنظر ساختار جمله بندی درست به کار می برند .

3- علاقه به خواندن مخصوصا خواندن داستان و شعر دارند.

4- از بازی با کلمات لذت می برند . مثلا بازی با کلمات هم قافیه مثال : بگو "هشت" ، "بشین برو رشت" .

بگو "سه "،" زنگ مدرسه" .

5- از بازی با جمله هایی که به خاطر هم نشینی حروف متنافر تکرارشان سخت و سبب اشتباه می شود لذت می برند ، ولی خود در این مورد مهارت داشته کمتر دچار اشتباه می شوند. مثال : چایی داغه ، دایی چاقی یا سه سیخ کباب ، سیخی شیش هزار

6- به ساختار و صدا و معنا در زبان حساس هستند. مثلا اغلب از تلفظ پدربزرگ ها ، مادربزرگ ها مخصوصا لهجه های شهرستانی ایراد می گیرند از همسالان خود که درتلفظ کلمه ها مشگل دارند ایراد می گیرند مثلا تلفظ عسک به جای عکس  ، تا سکی به جای تا کسی  ، سرفه به جای سفره .

7- به راحتی معنی ومفهوم بعضی از لطیفه ها و جوک ها را می فهمند ، آن ها را برای دوستان یا بزرگ ترها تعریف می کنند و از واکنش آنها لذت می برند.

8- دامنه ی حوزه ی لغات مورد استفاده ی آنها نسبت به سن آنها وسیع تراست .

9- کلمه ها و لغاتی که خوانده یا شنیده اند درصحبت هایشان به کارمی برند.

10 می توانند داستان بسازند، داستان هایی را که شنیده یا خوانده اند دوباره تعریف و باز آفرینی کنند.

11- در تعریف وقایعی که دیده اند یا شنیده اند یا خوانده اند مهارت دارند.

12 – اسامی مکان و زمان دقیق و جزییات محل هایی را که دیده اند به خوبی به حافظه می سپارند.

13- از گوش دادن به هر چیزی بیشتر لذت می برند مثلا : از کتاب های گویا

14- از گفتگوهای شفاهی لذت برده و با دیگران از طریق کلام به راحتی ارتباط برقرار می کنند

15- بدون آمادگی قبلی قادرند سخنرانی کنند.

16- در ارایه ی گزارش مثلا گزارش شفاهی سفرهای علمی و غیره توانا هستند.

17- در ارایه ی گزارش های کتبی – توضیح و تفسیر داستان لذت می برند.

18 در فعالیت های ادبی مدرسه مثلا درست کردن روزنامه دیواری کلاس و یا مدرسه شرکت می کنند.

19- به سرعت تایپ کردن را فرا می گیرند .

20 – در یادگیری زبان های دوم وسوم غیر از زبان مادری خود استعداد دارند.

21- در یادگیری دروس تاریخ ، اجتماعی ، انگلیسی نسبت به ریاضی رغبت بیشتری دارند.

22- از گوش دادن به رادیو بیشتر ازدیدن تلویزیون لذت می برند.

23- از جمع آوری مجلات و کتب مورد علاقه ی آنها و انواع سی دی های صوتی لذت می برند.

24- بهترین جایزه برای آنها خرید یک دستگاه mp3 player  یا   mp4  است ، چون به کمک آنها می توانند زمان فراغت شان را به گوش دادن به ترانه و موسیقی پرکنند.

25- در جوابگویی به تلفن درمنزل چنانچه ازطرف والدین منع نشده باشند ، پیشقدم هستند .

26- اشعار و ترانه های زیادی را ازحفظ می دانند و به همین علت از حافظه ی خوبی برخورداراند که روز به روز به توان آن اضافه می شود.

27- علاقه ی زیادی به خرید لوازم تحریر مانند مداد، دفتر، خودکار، قلم در انواع مختلف دارد.

28- دفتر خاطرات دارند و همیشه خاطراتشان را درآن می نویسند.

29- به زودی درکاربرد علامت های سجاوندی در نوشته هایش مثل " ، . ؟ : > < " مهارت  پیدا می کنند.

این دسته از دانش آموزان چنانچه هوش مسلط آنها توسط آموزگاران ومربیان با تجربه تشخیص داده شود - - و این مهم با والدین دانش آموز مشاوره و در تبیین آن برای والدین اقدام شود تا آنها بتوانند در راستای رشد وشکوفایی فرزندشان در اوقات فراغت وتعطیلات تابستانی برنامه ریزی کنند.مثلا:

1- ثبت نام در کلاس های زبان خارجی

2- شرکت درکلاس های فن بیان – نمایش- نمایش نامه نویسی

3- کارگاه های داستان نویسی

4- کلاس های آموزش شعر و شاعری

5- آموزش خبرنگاری و ژورنالیسم

6- گویندگی و مجری گری در رادیو و تلویزیون

7- کتاب خوانی و سریع خوانی

8- فن بازیگری و هنرپیشگی

چنانچه این روند تعامل درمثلث آموزگار، دانش آموز ، والدین صورت بگیرد.مشاغل زیر حرفه هایی است که این افراد درآینده می توانند موفق و سرآمد باشند.

1-سیاست مدار

2- خطیب

3- نویسنده

4- شاعر

5-  ناقد ادبی

6- ویراستار

7- داستانسرا و قصه نویس

8- نمایش نویس وسناریست

9- روزنامه نگار

10- زبان دان مسلط به چند زبان بیگانه

11- زبان شناس

12- معلم واستاد دانشگاه

13- گویند هی رادیو و تلویزیون

14- مجری رادیو و تلویزیون

15- بازاریاب

16- مشاور

17- وکیل مدافع

18- رهبرگروه ، حزب ، سازمان

19- کتابدار

20- گفتاردرمان

21- تایپیست

22- مشاورحقوقی


هوش ریاضی ـ منطقی


هوش دیدی  فضایی مکانی

 

هوش موسیقایی ـ ریتمیک  ـ موزون 


هوش حرکتی  ـ جسمی 


هوش برون فردی


هوش درون فردی


هوش طبیعت گرا




اگر تا کنون موفق به شناسایی گروه هوشی خود نشده اید


و در جستجوی شغل مناسبی هستید

به نظر ما بند بازی را انتخاب نمایید .چون حداقل مطمئن

هستید زیر پایتان کره ی زمین است.


منبع :

http://www.iranmojri.com/
[ جمعه سوم شهریور 1391 ] [ 11:17 قبل از ظهر ] [ یه غریبه ]
درباره وبلاگ

من آن غریبه ی دیروز ، آشنای امروز و فراموش شده ی فردایم . در آشنایی امروز مطالبی می نویسم و عکس هایی قرار می دهم تا در فراموشی فردا یادم کنید .
غرض نقشي است كز ما بازماند / كه هستي را نمي‌بيبنم بقايي
موضوعات وب